sobota 15. ledna 2011

Rozhovor Ian Vision Days


Přinášíme první část obsáhlého rozhovoru s Ianem, zpěvákem a kytaristou kapely Vision days, o jeho kapele, životě, názorech a všem, co ho zrovna napadlo.

Bukva: První otázka na oddech.Od kolikátýho roku hrajete ? 

Ian: Od roku ´90, to byla prvotní myšlenka, to jsem chtěl mít kapelu. Sice se to ze začátku jmenovalo VAD – podle desky kapely Devo, což byl punk stříklej postpunkem a undrošem. Oni měli LP, co se jmenovalo Are We Not Men? We Are Devo! My nejsme lidé, my jsme DEVO. A my jsme si vzali We are Devo a aby jsme nebyli stejní tak to bylo VAD, pak to bylo VA:D, pak to bylo VAVD a pořád, co to bude znamenat a já sem přišel a řikám We are Vision Days. No a pak už se od toho jen odpočalo to We are, no a to bylo od roku 1991 oficiálne název Vision Days. Ze začátku jsme nehráli, to jsme přišli do zkušebny a řekli tak, a jak se hraje ? Já nevím :) Jo, tak jsme prostě začali něco dělat. Pustili jsme si písničku od kapely Pixies a řekli jsme si, že se jí naučíme..A už jsme se k tomu nikdy nedostali, abychom se jí naučili. A tak jsme prostě dělali, co nás napadlo.Asi za půl roku nám někdo řekl, že se kytara ladí a asi za rok, to jsem ještě zkoušel s kapelou 3045 Mám tě rád Maruško, jsem se naučil akordy. Já jsme do té doby nevěděl, že se na kytaru hrajou akordy. No a hrávali jsme (s Vision days).Já si vždycky myslel, že je to punk a lidi říkali, že je to gothic punk. Což si myslim dodneška.

Bukva: Něco ve stylu HNF nebo XIII. století ? 

Ian: Já XIII. století nemám rád. Takhle, myslím si,že HNF byli větší gotika než XIII století. Protože to je jako když má člověk rád ty starý, to gró... Tak jako punkáči, když dneska uslyšej Offspring, tak ti, co měli rádi starý Sex Pistols, Clash... ,tak nikdy nemůžou říct, že Offspring je pro ně dobrej punk. Tak já nemůžu říct, že XIII. století je pro mě dobrá gotika, když Joy division, Bauhaus ...a všechny tyhle kapely, ty nezpívali o žádnejch zámcích a hradech, to je to, co mě popouzí, prostě monotóní popová rytmika, k tomu jakoby metalový kytary a k tomu zpívání o nějakejch kostelech, zámcích a bílejch paních.To u mě není gotika. Když si poslechneš texty od Joy Division tak to je o psychickejch stavech, o depresích a o izolaci a tak a to nemá s XIII. stoletím nic společnýho. Když si poslechnu dost velkou část písniček HNF tak pro mě už byla ta gotika. To XIII. století je podle mě dejme tomu ta popgotika.To nemam rád. Ten začátek, to byli HNF, Joy Division, Exploited... ,prostě všechno to, co jsme jako 15-letý kluci slyšeli, tak to jsme se snažili ze sebe dát

Bukva: Shodujete se jako kapela na nějakým politickým postoji ? Jste aktivní v nějakým hnutí ? 

Ian: (bručí) Politiku bych do toho vůbec netahal, protože i já, i kluci jsme politicky nečinní, nemáme rádi politiku a je to svinstvo ! Necpeme se ani tam , ani tam. My jsme muzikanti s tím, že já samozřejmě píšu texty o tom, co mě sere. Tohleto je náš svět, žádná politika, nic z toho. Taky, že jo, sranda třeba píseň Pracovní, sranda o práci a to, co vidíme kolem nás, a co nás sere. Ale politiku tam určitě nemůžem tahat.

Bukva: Teď takovej rychlodotazník, pár pojmů a ty mi řekni, co se ti první vybaví. Islám ? 

Ian: Ať si každej myslí, co chce, ale ať neubližuje druhejm. Ať je to Buddhismus, Islám nebo třeba Jehovisti. Pokud nikomu neubližujou, tak ať si myslí co chcou, ať si třeba ustřihnou kozu. (smích) Je mi to jedno.

Bukva: Kapela Sex Pistols ?
Ian: To je naše mládí, na tom jsme vyrůstali. 

Bukva: A když ti řeknu, že v britské televizi teď byl reklamní spot, kde Johny Rotten vystupoval v reklamě na máslo ? 

Ian: Jo, ať si hraje. On už v roce ´83 řekl, že když hráli se Sex Pistols, že urážet lidi byla nejvetší nuda na světě. Že to byla všechno jenom póza. Pro mě jsou Sex pistols takový. Neberu to, co se dělo potom, Never mind the bollocks - výborná deska. Texty, no dobře, tak já se třeba s anarchií moc neztotožňuju, můžu to otevřeně říct, mě tyhle postoje nezajímaj, protože ty lidi ,co tady hlásaj tu pózu té anarchie tak kdyby si zkusili zažít tu anarchii tak by plakali .Jo, takže ty texty, některý dobrý a některý špatný. Ale určitě to vycházelo z té doby, kterou já nemůžu chápat a z té Anglie. A jinak super deska. Kapela. No tak co, Rotten byl pozér, Vicious byl pozér, dělali to pod vlivem Malcolma McLarena. Samozřejmě Vicious to pak odsral, protože to přesral s těma drogama a Rotten, co jsem slyšel, takový ty články a co jsem četl ,tak on vlastně skončil s muzikou.Pak hrál s PiL a jinejma projektama a teďka bydlel někde v Číně a díval se celý dny na satelit... Ale jo, ať si to dělá. Jsou jiný lidi, který hlásali daleko silnější myšlenky a těch se vůbec nedrželi. Nechci na nikoho poukazovat a někoho urážet, ale u Rottena je to celkem normální.

Bukva: Jakej je tvůj názor na myšlenku Punk a Skins ? Podporujete to nějakým způsobem a funguje to ve vaší lokalitě? 

Ian: Jestli myslíš konkrétně naší lokalitu Brněnec tak tam žádný skini nejsou. Ve Svitavech a Poličce, tam to funguje. A k té myšlence, tak ono to bylo vždycky, když je punková kapela nebo skinheadská, teď myslím opravdu skinheadskou, tak v podstatě to funguje. Takže normálně, standartně jako jiný kapely, který o tom něco vědí a takhle to dělaj. Jakože bysme nějak zarputile podporovali, to ne. Běžnej stav.

Bukva: Všiml sis postupnýho přesouvání punku na internet. Na tom internetu je to výhodný v dostupnosti informací, koncerty, hudba, spousty lidí, ale na druhou stranu je to nekonečný drbání, punkovej bulvár, řešení nesmyslů, hádky... 

Ian: Dívej se. Lidi jsou lidi, a ať je jakákoliv komunita tak se dva lidi neshodnou. Dokonce ani manžel s manželkou se neshodne, akorát se to nekřičí na ulici. Takže to, že jsou spory i na internetu je docela normální. To je doba.Dřív se četly knížky, teď se čte internet. A pak bude nějakej virtuální svět, a ať jsou punkáči, ať jsou diskáči, všichni se tam zase posunou, protože k čemu by dneska byly ziny, když už všichni máme počítače. Mě to připadá jako uplně normální vývoj a to, že se tady lidi pomlouvaj to tady bylo je a bude, s tím nic nenaděláme. Taky mě to sere ! Já uplně k smrti nesnáším pomluvy.Mám radši, když někdo příjde a prostě ti řekne „tak si myslím, že seš kretén“ a ty můžeš říct „ no, já si myslim to stejný o tobě“ a je to vyřízený. Lidi prostě nedokážou bejt upřímný, takže se k sobě takhle chovaj.
Bukva: Server myspace znáš ? 

Ian: Na myspace jsme samozřejmě.

Bukva: No, a teď jde o to, že na myspace může bejt jakákoliv kapela, takže tam jsou jak normální punkový kapely tak nazipunkový kapely, komunistický punkový kapely...Vadilo by ti to nějak z principu nebo si řekneš. ať si to každej přebere jak chce, a kdo chce, ať si to najde ?

Ian: Já si kolikrát připadám jako strašnej smírce, protože řikám pokud někdo někomu neubližuje tak … Jako hele, já na to nemám čas, abych se probíral internetem. Já mám rodinu a na co jediný mám čas tak je, že zaktualizuju stránky každej víkend, domlouvám koncerty, musím psát muziku, musím psát texty, musím se starat o fesťák. Takže, že bych si sedl k internetu a něco někde sledoval, vůbec na to nemám čas. A to, že jsme na Myspace, na Bandzone, že máme stránky visiondays.cz a na facebooku, tak někdo může říct „je to komerce , není to komerce“ ? Mě je to celkem u prdele, protože my jsme kapela, my jsme muzikanti a nás baví hrát. A pro mě je to v tom dobrý, že si můžu řikat, co chci, do toho mikrofonu , co si napíšu ,to si tam taky řeknu. A jestli chceme, aby na nás chodily lidi ? To chce asi každá kapela. Byla by blbost, aby nějaká kapela řekla, že nechce, protože kapela, která přijela na koncert a nikdo tam nebude,nebo jen 3 lidi, tak je nasraná. Ať je to sebeortodoxnější kapela. Takže chcem, abychom byli vidět,tak na těhle serverech jsme.Jestli jsou tam takový, makový kapely, to fakt nesleduju. Nemůžu říct jestli mě to sere, protože je mi to uplně u prdele.


Bukva: Jak se ti hraje na festivalech? Máš rádši hraní na velkejch akcích jako Podparou, Antifest, Mighty sounds, kde hraje jedna kapela za druhou a jsou tisíce lidí ,anebo máš radši takový garážovky o 80 lidech a pivu, co opravdu opíjí ?

Ian: Mě je to jedno. Dokud budu mít v ruce kytaru a budu za mikrofónem tak je jedno, jestli jsem ve zkušebně sám, nebo jestli su v klubu nebo na festivalu, protože muzika je můj život. Každá kapela, co hraje na velkým festivalu si tím něco plní. Já to tak nemůžu říct, nepotřebuju nutně k životu mít superobrovský festivaly, jenom aby někdo řekl „hele ty jsou dobrý“ nebo „jsou špatný“ a hráli tam a tam. Možná na velkejch festivalech mi vadí ten shon, máš 45 minut i s chystáním, všichni jsou tam nervózní, „honem teďka rychle jdete a končíte ...“ . V klubech je to jinačí, ale zase na těch fesťákách slezeš z pódia a jsou tam mraky známejch. Těžko říct...

Bukva: Máme 20 let po revoluci a u lidí se začnají oběvovat nostalgický tendence, že před revolucí bylo líp apod. Co si myslíš ty ? 

Ian: Nebylo líp a ani teďka není líp. Je pořád stejně. Lidi mají tendence, když se jim něco nedaří, tak aby omluvili svoji neschopnost nebo svoje zklamání, začnou řikat „hele, dřív bylo líp“. Ale nebylo, dřív bylo uplně stejně. Zases jedl chleba s máslem, chodils do hospody na pivo a hrála se nějaká muzika. Někdo říká, že se zakazovaly punkový kapely. Já mám zprávy, že se ty punkový kapely v podstatě nijak nezakazovaly ( pozn B.: o tom bude v budoucnu článek ;), že to je taková póza některejch „Starejch“, co chtěji ukázat, že oni byli ty drsný a já si myslím, že ne. I v dnešní době se musíš přizpůsobit nebo jdeš svou cestou... Nemyslim si, že bylo líp, a že bude líp, a že bude hůř. Nebylo za komunistů hůř ani líp, ten kdo byl vychcanej, ten se měl vždycky dobře a ten kdo ne, tak...Jediný čeho se bojím, aby nebyla válka, protože je světová krize. Pokud nějakýho kreténa zase napadne, že by mohl někoho pozabíjet a něco rozmlátit, aby byla práce tak to by bylo špatný.

Bukva: Co marihuana ? Znáš jí ?:) 

Ian: Z mladých let :)

Bukva: Vadí ti to, když se hulí tráva na koncertech ? 

Ian: Budu se opakovat, ale mě nevadí v podstatě nic.

Bukva: To je zajímavý třeba u punkáče. Až hodně velká míra tolerance řekl bych . 

Ian: Tak třeba nejsem punkáč, jo. :) A je mi to srdečně jedno, protože já si žiju prostě svůj život a vidím ten svůj punk úplně v něčem jiným než viděj lidi. Já se nepotřebuju ožrat, abych byl punkáč, nepotřebuju hulit, abych byl punkáč. Nepotřebuju fetovat a myslím si, že fet k punku ani nepatří. Jen tak mimochodem, to začal Lenon s McCartym u Beatles LSDčko. :) Jsem abstinent, nekuřák a sportuju a nikam se nesnažim zařadit. Pro mě ten punk spočívá v tom, že si chci dělat to, co chci já. Nemusim se ohlížet na to, že někdo ve stádu tvrdí „punkáči kouřej marihuanu a já musím kouřit marihuanu“. Já nechci bejt v tom stádu a nikdy jsem nechtěl, v tom spočívá ten můj punk. Ale poslouchej, když mi bylo 15, no to víš, že jsme se ve studiu párkrát totálně zhulili a na koncertech a takhle. No, ale proč bych to dneska dělal ?

Bukva: Věříš v Boha a nebo v něco vyššího? 

Ian: Já si myslím,že úplně každej v něco musí věřit,. Jinak by to tady opravdu nešlo.A když je někomu ouvej tak si musí něco říct,že mu něco pomůže. Mám něco svý, co nechci nikomu říkat,ale nejsem člen žádnejch sekt, nevěřím v žádný náboženství.Je to velká kravina,protože jeden má Boha takovýho a druhej má Boha takovýho.To by těch Bohů muselo existovat. Člověk si občas řekne,že ho prostě něco řídí,něco je,nějaká vyšší moc, která mu občas třeba pomůže.Ale nemám potřebu o tom mluvit a nechci to s nikým ani sdílet. Jedu si prostě tak jako vždycky sám na sebe.

Bukva: V punkovým hnutí je spousta hesel např: No future, Punk´s not dead, ACAB, AFAB, Gegen Nazi apod. Za ty léta jsi mi musel slyšet,vidět a číst tuny.Našlo se nějaký heslo, který ti fakt připadá jako blbost, blábol?

Ian: Mě připadaj skoro všechny jako bláboly.Takový dočasný řešení nějakýho stavu. Spíš bych řekl,který mě asi ovlivňuje 20 let. A to je Punk´s not dead..Myslím,že to je takovej ten postoj,kterej člověk v mládí chytil a do dneška se ho drží.Ale „že tam někdo tento a tak“ neřeším.Většina hesel je vždycky jenom nějaká póza. Heslo je vždycky dělaný jen proto,aby rychle oslovilo a nějakým způsobem zaktivovalo někoho,kdo je nerozhodnej.

Bukva: A co myslíš, že jsou ty tři slova Punk´s not dead? 

Ian: Punk´s not dead je pro mě něco,co kdysi Waitie řekl, napsal a je to takový to,když si vzpomeneš,že už 20 let děláš punk nebo se pohybuješ v týhle branži.Tak je to něco,co tě prostě spojuje,ať byl rok ´91, nebo ať byl rok 2000, nebo ať je rok 2009.To je to,co bude vždycky. No future,to je opravdu póza. Protože, když křičeli v sedmdesátým devátým Sex pistols No future, tak to by znamenalo,že v osmdesátým už museli být všichni mrtvý.Vidíš to, to je nesmysl. Ale Punk´s not dead, to je to hezký.To nikomu neubližuje,to není jako „hele, ty jseš hajzl“, to není proti nikomu,ale to je do tebe. Někdo řekne Punk´s not dead a je to takový,že jseš na stejně vlně.To je jedno z mála hesel,který je opravdu nesmrtelný.To už prostě zlidovělo,tak jako lidový písničky.Třeba jako Ovčáci, čtveráci,tak si myslím u punku jsou Ovčáci, čtveráci Punk´s not dead.

pokračování příště

Žádné komentáře:

Okomentovat